Connaisseur

Verzamel foto’s van mooie dingen:
natuur, kunst, waaronder architectuur,
maar mooier dan alle gebouwen
zijn, -tis geen respectloosheid-,
de bouwwerken vrouwen.

Vandaag zei Lief nog lachend
dat ik haar alleen zie als vlees
en ik grapte terug:
is een vrouw ooit iets anders
geweest?
Ze viel stil en zag in:
mannen kunnen het niet helpen
vrouwen mooier dan zichzelf
te vinden.

En nooit, bij het aanschouwen
van de mooiste vleesgebouwen
verlang ik de andere vrouwen;
verleiding bloot, open en vrij
op voorhand
door Lief geneutraliseerd.

Stond gisteren in de tuin
-hoe het kan mag Joost weten-
mijzelf te overwegen en dacht:
als ik een been verlies ben ik nog,
als ik een arm verlies ben ik nog;
een mens kan best lang duren
en met weinig toe.

Maar wat als ik mijn hart verlies?
En opeens begreep ik
dat ik altijd al niet op deze benen stond,
dat God de geile beer is
dat God slachtoffer van rape is,
dat alles ijdel is
behalve dit Hart
bij leven.

Er valt niets te verzamelen.
Wat kan vallen is verzameling
en alles is altijd al hier.

.

Geef een reactie

